۱۳۹۸/۰۴/۱۲

همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی صورت گرفت ، تشریح اهداف ، تاریخچه و جایگاه آموزش کارکنان دولت

مدیر مرکز آموزش وپژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی جایگاه ونقش آموزش کارکنان دولت راهمزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی تشریح کرد
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی احمد نجاری مقدم به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی ( 18 تیر ماه سال 1348) در خصوصتاریخچه تشکیل مرکزآموزش مدیریت دولتی و همچنین مرکز آموزش مدیریت دولتی خراسان اظهار داشت : اولین تشکیلات آموزشی کارکنان دولتی در سال 1348 به منظور ایجاد ساز و کار مناسبی در جهت توانمند سازی بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور (کارکنان بخش دولتی)  با عنوان مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به سازمان اداری و استخدامی کشور تشکیل گردید. وی با بیان این که مرکز آموزش مدیریت دولتی خراسان نیز در سال 1373 در ساختمانی واقع در میدان راه آهن ایجاد شد که تا سال 1379 دارای 7 نمایندگی در شهرستان­های استان بود افزود: در سال 1379 پس از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی ، مراکز آموزش مدیریت دولتی در استانها تحت عنوان مدیریت آموزش و پژوهش تغییر نام یافته و به بدنه سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی در استانها انتقال یافت.
نجاری مقدم خاطر نشان کرد : با توجه به سیاستهای دولت نهم در سال 1386 ادغام سازمانهای مدیریت برنامه ریزی استانها با استانداریها توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ گردید و مراکز آموزش مدیریت دولتی استان­ها تحت عنوان دفتر آموزش و پژوهش با ساختار پیشنهادی دو گروه آموزش و پژوهش با هدف ساماندهی و هدایت راهبردی کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی استان و با شرح وظایف جدید در حوزه معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری تشکیل و شروع بکار کرد.
وی افزود : سپس در سال 1394 و پس از احیاء مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور این دفاتر با عنوان مدیریت مرکز آموزش و پژوهش­های توسعه و آینده­نگری، پیگیری سیاست­ها و خط­مشی­های نظام آموزش کارکنان دولت و پژوهش های توسعه­ای را در استان عهده دار گردید.
مدیر مرکز آموزش وپژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی در خصوص اهمیت ، نقش و جایگاه آموزش کوتاه مدت در سازمانها و اهداف آموزش کارکنان دولت با بیان این که در عصرکنونی ضرورت آموزش در سازمانها یک اصل پذیرفته شده است تصریح کرد : رشد روز افزون تکنولوژی، تغییرات سریع و گذر علمی و شتاب فزاینده به سوی دستیابی جوامع به اطلاعات به گونه ای است که از هزاره سوم به عنوان عصر اطلاعات یاد می شود وی اضافه کرد : بدیهی است به هر میزان دانش و مهارت کارکنان با پیشرفتهای علمی و تکنولوژی ارتقاء یابد درجه اطمینان و موفقیت فرد و سازمان افزایش می یابد.
نجاری مقدم اهداف آموزش کارکنان دولت را به شرح زیر اعلام کرد :
*افزایش اثربخشی و کارایی در ارائه خدمات دولتی از طریق توسعه دانش و مهارت متصدیان مشاغل.
*افزایش سطح کیفی سرمایه انسانی بخش دولتی از طریق افزایش سطح توانایی دانش و مهارت کارمندان دولت.
*افزایش سطح باور و اعتقادات کارکنان و مدیران نسبت به ارزش­های اسلامی.
*توسعه آگاهی های عمومی کارمندان دولت در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی.
*توانمندسازی و توسعه مدیران جهت ایفای موثر نقش ها و وظایف مدیریتی.
*آماده سازی کارمندان دولت از بعد دانش، مهارت و شایستگی شغلی برای ارتقاء به رده­های شغلی بالاتر.
*توسعه اخلاق اسلامی و فرهنگی سازمانی بر مبنای ارزشهای انسانی و کرامت انسانی و بهبود روابط انسانی.
*روزآمدسازی و ارتقاء سطح دانش ، مهارت و نگرش معنوی و بصیرتی کارکنان.
احمد نجاری مقدم تصریح کرد : کارکنان دولت با شرکت در دوره های آموزشی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از امتیازاتی از جمله در نمرات ارزشیابی ، حق شاغل احکام کارگزینی و کسب رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی برخوردار می شوند .
مدیر مرکز آموزش وپژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی دربخش دیگری از سخنان خود وظایف جدید مدیریت آموزش و پژوهش­های توسعه و آینده­نگری را مطالعه و بررسی به منظور شناسایی نیازهای پژوهشی خاص استان ، همکاری با مرکز آموزش مدیریت دولتی در سطح ملی، تلاش در جهت جلب همکاری صاحب‌نظران و اندیشمندان علمی در سطح استان و کشور، اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌های  آموزشی کارکنان دولت در سطح استان و نظارت بر حسن اجرای کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی که در سطح استان اعلام کرد.
نجاری مقدم ضمن تشریح سابقه اقدامات در زمینه آموزش بلند مدت در رشته های مختلف اداری و مالی، مدیریت شهری، مدیریت آموزشگاهی، مدیریت آموزشی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی که از سال 1373 در استان آغاز شده است اظهار داشت : درمقاطع آموزشی بلند مدت شامل مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد با پذیرش دانشجو در 2 قالب طرح مدیران و آزمون در استان خراسان بزرگ(خراسان رضوی-خراسان شمالی و خراسان جنوبی ) تا سال 1381 به فعالیت مستمرخود ادامه داد .
وی افزود : طی این مدت در مقطع کاردانی 1380نفر، کارشناسی 1270نفر و درکارشناسی ارشد نیز 750 نیز نفر در (مجموع 3400نفر) موفق به اخذ مدرک تحصیلی شدند
به گفته نجاری مقدم ،درحوزه آموزش­های کوتاه مدت در طی سال­های 1373 تا 1397 این مدیریت موفق به برگزاری 217 دوره توجیهی بدوخدمت،1310 دوره بهبود مدیریت،1124 دوره عمومی و فرهنگی و اجتماعی و 914 دوره شغلی گردیده که در مجموع تعداد 217624 نفر از کارکنان دولت در این دوره­ها حضور داشته­اند.
وی درخصوص سایر اقدامات مدیریت مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان نیز اظهار داشت: گروه آموزش و توانمندسازی این مدیریت علاوه بر برگزاری دوره­های آموزشی کارکنان دولت در سطح استان و همچنین اجرای دوره­های آموزشی کارکنان سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان نظارت بر آموزش­های اجرا شده توسط دستگاه­های اجرایی و همچنین بخش خصوصی دارای صلاحیت آموزش کارکنان دولت را نیز بر عهده دارد، لذا بر این اساس کلیه آموزش­های کوتاه مدت برگزار شده برای کارکنان دولت در سطح استان با نظارت این مدیریت اجرا می­گردد.
نجاری مقدم افزود : علاوه بر آن نظارت بر انجام آزمون­های مهارت­های هفت گانه کامپیوتر(ICDL) کارکنان دولت که توسط بخش خصوصی برگزار می­گردد از دیگر وظایف حوزه آموزش کوتاه مدت می­باشد.
مدیر مرکز آموزش وپژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی تاکید کرد : با توجه به اینکه یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت و اثربخشی آموزش در هر نظام آموزشی از جمله نظام آموزش کارمندان دولت، مراکز و مؤسسه های آموزشی هستند که برنامه­های آموزشی را اجرا می کنند و بر اساس ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه اعتبارسنجی مؤسسات آموزشی غیردولتی متقاضی آموزش کارکنان دولت نیز به عهده این مرکز می­باشد .
نجاری مقدم ، اجرای دوره­های آموزشی تربیت مدرس و احراز صلاحیت تدریس  مدرسان به منظور بهره مندی دستگاه­های اجرایی از مدرسان واجد صلاحیت تدریس در دوره­های آموزشی کارکنان دولت را یکی دیگراز وظایف گروه آموزش و توانمندسازی این مدیریت را اعلام کرد.
وی درخصوص انجام امور مرتبط با موضوعات پژوهشی دستگاه های اجرایی و همچنین تخصیص اعتبارات لازم به امور پژوهشی اظهار داشت : بر اساس دستورالعمل بند ح تبصره 9 قانون بودجه سال 1397 یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاههای تابع نظام بودجه استانی(به استثنای فصول یک و شش) بصورت متمرکز با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان به فعالیت های پژوهش و توسعه فناوری توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان اختصاص یافته است .

 


منبع : پورتال اصلی
تعداد بازدیدها : ۱۲۳


مطالب مرتبط با این موضوع :


كليه حقوق اين سايت متعلق است به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوي .